Despre prieteni si prietenii

Am avut o prietena buna,  chiar doua , care de-a lungul anilor, s-au mutat in alte orase, eu traind intr-un targ de provincie.  Cred ca nivelul de prietenie adevarat, nu l-am atins decat in copilarie, cand imparteam  timpul -cel mai important lucru intr-o relatie de prietenie, si imparteam bucuriile si jocurile.Mai tarziu, in adolescenta, a fost o perioada frumoasa, in care ieseam la discoteca , cu gasca de fete, ne simteam bine, la modul cel mai naiv si mai normal cu putinta, pentru varsta noastra.Mai tarziu, datorita unor influente foarte puternice de misticism, pe la 20 de ani, am avut  doua-trei prietene , din cadrul facultatii pe care o frecventam si care imi erau si colege de camera, fete  de la care si acum am ce invata-niste tipe din Republica Moldova, romancute de ale noastre, usor rusoaice, dupa tata,mama sau bunici. In facultate a fost frumos. Mai bine ma intelegeam cu rusoaicele mele, decat cu colegele de aceeasi natie. Se stie ca romanii nu se suporta unii pe altii, mai ales in momentele grele, sau cand sunt printre straini, isi baga strambe, se vorbesc unii pe altii pe la spate si nu dau dovada nici de cea mai elementara solidaritate. Si  acum trag concluzia: relatiile se schimba odata cu varsta, cu jobul si cu mutatul domiciliului,in alt oras , sau tara. In afara de Facebook, unde mai tin legatura cu una doua  prietene din trecut, mi-am facut o prietena jumatate unguroaica, jumatate romanca, aici ,peste meleaguri in Italia. Mare mi-a fost mirarea de diferenta de gandire si de comportament dintre noi doua: eu moldoveanca, ea ardeleanca si unguroaica. Nu as putea sa spun ca sunt niste  oameni mai calzi ca noi, moldovenii, dar sunt cu standarde destul de inalte, au pretentiide stil de viata ridicat si lupta pentru asta, cu putinele resurse, care le au.

Diferenta dintre noi moldovenii si ungurii din Ardeal , este ca  ei nu sunt atat de pesimisti ca noi, ca la ei gazul s-a pus prin anii 60, ca majoritatea dintre ei, au grupul sanitar, amenajat in casa, tot de prin anii aia, ca nu se lasa  asa usor batuti  daca dau putin de greu. Au o ordine in gandire si in viata lor, pe care moldoveanul prefera sa  o trateze cu obisnuitul : nu am, da’ nici nu imi fac, e greu in ziua de azi de facut bani, altii au si eu nu am, adica genul”lasa-ma  sa te las!”. Cu toate  astea , in ultimii ani si moldovenii au inceput sa se emancipeze, cei care au plecat in zari straine, ca cei care au ramas pe loc, in saracie si in inertie, nici o sansa!Asa dar , prietenia vine la pachet cu socializarea din viata de zi cu zi, cu  facutul de prietene noi si reorientarea,oriunde te duci pe alte meleaguri. caci nu-i asa? suntem fiinte sociale, dar mai ales, trebuie sa ne adaptam din mers,la noul mers al lucrurilor, la a cunoaste noi persoane,odata cu schimbarea prefixului.

Lasă un răspuns

