Fara capricii, despre mare

Sunt indragostita de mare de multi ani. Am fost o privilegiata in aceasta privinta, ca m-am intalnit cu marea la timpul potrivit. Asa ca m-am hotarat ca din preaplinul meu, sa daruiesc si celorlalti. Fara marea copilariei, nu as fi fost cea care sunt azi. Daca stiu ce inseamna  sa locuiesti la malul marii, este pentru ca am fost binecuvantata cu o astfel de priveliste. Aceea de a ma culca in asfintitul  soarelui, ce se pierdea undeva in apele Marii Negre, si aceea de a ma trezi in 365 de rasarituri, la malul marii.

Undeva acolo, pamantul nu mai exista, ci doar o margine de lume. Acolo incepe marea, inceputul si sfarsitul noptilor de veghe al pestilor si al marinarilor. Si sa stiti ca nu e chiar usor sa infrunti zilele la malul marii! Uneori te afunzi in plictis, fara sa stii de ce, iar alteori curentii apei ajung pana la fereastra ta si tu zambesti pentru ca ti-e bine! O senzatie de plutire pe apa, am avut-o de cate ori ma plimbam pe plaja indoita de scoici si de nisipuri romanesti. Am experimentat calcatul cu picioarele goale pe nisip, nu numai aici, ci si pe plajele italiene. Acolo m-am simtit confuza. Deh, granita dintre cerul si nisipul italian, e despartit de cel romanesc de cateva expresii seci ale romanilor care se regasesc acolo, doar pentru a experimenta viata cu bune si cu rele.

Aici in Romania, nu am experimentat viata la malul marii, ci am trait-o! e o mica mare diferenta sa spui ca esti pe pamantul care te trage, fara sa vrei si  te trage pentru ca esti seva din el! Plaja, marea , scoicile, m-au insotit timp de un an si ceva. O barca naufragiata si parasita, cu niscaiva sfori imaginare, astepta ca la un final de lume, sa fie lasata in larg. Barca asta, ca o metafora a salvarii omului, chiar de o lasi in larg, te tine in siguranta de adancurile misterioase si periculoase ale marii. Ce va sugereaza marea, cand o priviti? Mie mi-a mirosit a copilarie, case de melci, nascuti in mare- cochiliile de scoici- nisip nesfarsit, ce nu se va sfarsi vre-odata, asa ca indurarile lui Dumnezeu.  Excentricitate romaneasca, fina , veche si in acelasi timp noua. Marea nu-mi poate sugera decat primii pasi facuti pe nisip la 5 ani, si senzatia unica  de a sta copil mic, cu putulica in nisip, sub soarele care ma innegrea ca pe o paine pusa la copt! Soare, apa, apa, apa! Distractie de copil, fara sa fii prins la furat de cirese, dar mult mai tare si mai puternica in senzatii! Copilarie scaldata in valuri de mare, cu fericire in ochi si cu palarii de soare pe crestet. Cred ca atunci, dintr-o privire am inteles totul, copil fiind. Daca duci un copil la mare, el va intelege atunci totul! viata in splendoarea ei! fara trecut traumatizant si fara viitor traumatizant. Simplu ca „Am venit, mare! de cand asteptam sa vin sa te cunosc!”

E una din minunile mele, faptul ca destinul a vrut asa. Sa fiu copil la mare si apoi ca adult, sa ma reintorc acolo sub o alta forma. Undeva in adancul fiintei mele, nimic nu s-a schimbat: marea e tot acolo si copilul din mine, tot acolo e! Declaratie de dragoste a vietii, pentru mine? da, asta e , spus in cuvinte! Tot ce am eu a-i darui marii, este trupul meu care se scalda in ea si totusi ea nu primeste nimic in schimb de la noi. Ne daruieste zambetul ei, agatat in valuri si multa adrenalina. Si nu cere nimic in schimb! Decat poate niste rasarituri si asfintituri binecuvantate, acolo unde natura se spala de pacatele oamenilor, iar marea nu cere nimic la schimb!

Farmec? innoire, abundenta, plinatate, viata? Da! astea toate  le-am gasit acolo unde este marea! inceput si sfarsit? da! Locul unde intrebarile toate isi gasesc raspunsurile si sfarsitul nu este altceva  decat un inceput? Acolo intrebarile nu inceteaza sa curga si raspunsurile vin si se sparg de nisipuri, innoind fericirea si firescul! Nu-mi ramane decat sa-ti spun: traieste-ti dragostea si fii tu!

 

Lasă un răspuns

