Ce mai citesc…


 

download (13)

 

Cartile pe care le-am citit de la inceputul anului pana acum, m-au facut sa imi zic anume ca merita sa citesti, ca stiti cum e vorba aia: educatia dureaza o viata intreaga. Si mai ales ca am crezut intotdeauna in ideea de autodidact.

In urma unor discutii cu o mare somitate a Romaniei, fost ministru de pe vremea lui Ceausescu,  in care eu i-am spus ca sunt o autodidacta, el m-a intrebat ca depinde in ce domeniu. Domeniul meu in care m-am documentat ani de zile, a fost religia, in care am facut si 3 ani de studii universitare. Dar pe langa studii, am citit numeroase carti tot in domeniul religiei, pur si simplu din pasiune ( numarul lor se poate ridica la 100). Pe langa asta, intotdeauna am cochetat cu beletristica si literatura de buna calitate, mi-a deschis porti de cunoastere nebanuite. Punand cap la cap informatiile din numeroase carti, in cele mai bizare momente ale vietii mele, sau chiar in cele mai normale, pot sa va spun clar, ca am avut un raspuns la fiecare situatie de viata. In scoala am avut note mediocre, dar pasiunea pentru carti nu a disparut si nu va dispare decat poate cand voi fi o bunicuta cu ochelari cu dioptrii prea mari pentru a mai putea citi. Ei, si atunci o sa imi iau audio-book si gata!!

Cum spunea Borges, ca sa fii scriitor bun, trebuie sa fi citit 5 carti importante din literatura universala si sa nu te pierzi citind alte multe carti, care nu sunt de referinta. Printre ele se numara „O mie si una de nopti”, ori autori ca Walt Withman, Shakespeare, sau Balzac. Cine este pasionat de literatura, stie despre ce vorbesc! Eu personal nu am citit foarte mult, dar am niste puncte de reper foarte puternice, care s-au infipt ca o sarma ghimpata in carnea mea spirituala si de acolo imi emit tot felul de legaturi intre faptele din lumea asta si eu, o fiinta muritoare pe planeta asta tembela.

Cateva personaje pe care le-am intalnit si cu care am avut conversatii la un nivel ridicat, au fost tatal meu (care era un om cult, citit si care iubea si matematica). Apoi, o matusa mai indepartata, profesoara de chimie la Universitatea din Iasi, tanti Lucica. De la ea am invatat cum sa fac o conversatie frumoasa si cum sa aduc in viata mea, optimismul ( toate intalnirile cu tanti Lucica contineau ca ingredient cate o partida zdravana de ras, direct proportionala cu studiile inalte pe care le avea). Si pentru asta ii sunt recunoscatoare Providentei.

Acum citesc „Padurea Norvegiana” de Haruki Murakami- excelenta carte, mi-a placut mult si faptul ca se citeste foarte usor si contine atata inocenta si voluptate, cat incape intr-o persoana plina de contradictii ca mine ( sau ca sa folosesc o sintagma care imi place foarte mult, o persoana plina de paradoxuri, ca mine). In paralel citesc si cartea „1984” de George Orwell si am inceput si „Fabrica de absolut” de Karell Kapek, care poate schimba mentalitatea oricarei persoane care o citeste.

Urmeaza Borges, excentricul scriitor orb, care nu se incadreaza in nici o dogma a literaturii. Asa ca intre dogmele religioase si literatura este o mare diferenta, stiu! dar este bine a nu ne lua atat de in serios pe cat ni se cere- parerea mea. Literatura este un elixir exclusivist al nemuririi, pe care il gusta doar cei care au acest dar. Intre a da o cana de apa unui drumet si a alege dogma stricta care spune sa nu vorbesti cu sectarii si sa ii consideri neoameni, aleg bineinteles, prima varianta. A te rataci prin dogme este usor, dar a fi in echilibru cu tine si cu Dumnezeu, inseamna a te echilibra prin oameni. Nimic nu este prea incorsetat si prea greu pentru cei ce vor sa vada adevarul. Caci nici Iisus nu a fost crestin si nici preot. A fost profetul Iubirii si Mantuitorul Universului.

Va pup!

Lasă un răspuns

